dilluns, 22 d’agost del 2011

Enric Valor, #100anysdevalor


Hui, amb motiu del centenari del seu naixement, retem homenatge a Enric Valor: filòleg, mestre, escriptor... Les xarxes social bullen per recordar la seua figura, per exemple podeu fer-ne un seguiment a Twitter a través de l'etiqueta #100anysdevalor.

Des de la Xarxa Cooperativa d'Experiències TIC per a l'Ensenyament en Valencià Un entre tants i segons recull Vilaweb, es convida la gent a fer servir en l'apunt al bloc una de les imatges creades per Josep Porcar i a enviar un correu amb l'enllaç de la publicació a 1entretants@gmail.com per tal de facilitar-ne la compilació. També podeu avisar al compte de Twitter, @1entretants, o deixar un comentari a l'esdeveniment creat a Facebook.

Bé, hui voldria recordar sobretot dos llibres seus que van marcar la meua infantesa, La flexió verbal i les Rondalles valencianes. El primer, perquè em va ajudar a conjugar bé els verbs i també em va fer descobrir amb goig que la llengua dels meus pares, dels meus iaios, del meu poble, no era tan dolenta com jo em pensava. Tot i que eren pocs els qui tenien l'oportunitat d'estudiar en aquells temps, resulta que el seu llenguatge era pur, net d'influències forasteres. És per això que hui més que mai cal recordar la figura d'Enric Valor i mirar de continuar la seua tasca de la millor manera possible, per exemple mitjançant iniciatives per fer reviure el llenguatge popular com ara #frasedelpoble a Twitter. I, el segon, perquè són històries que atrapen, que fomenten l'hàbit lector i, a més, contribueixen a conéixer els costums del nostre poble i la nostra geografia. Aquesta és la causa fonamental per la qual cada curs mire de llegir alguna rondalla amb els meus alumnes.

dimecres, 3 d’agost del 2011

Errades ortogràfiques al carrer

Durant aquest curs vaig proposar a l'alumnat de primer curs del Grau de Mestre/a en Educació Infantil i del Grau de Mestre/a en Educació Primària que fotografiaren imatges d'errades ortogràfiques que trobaren al carrer per comentar-les a la nostra xarxa social privada.

Aquesta iniciativa m'ha convertit en una fotògrafa de mòbil en mà. Cada vegada que veig alguna errada no puc evitar fotografiar-la per compartir-la, perquè és important prendre consciència de la deixadesa que alguns tenen en matèria lingüística per tal d'evitar-la. A continuació teniu, com a mostra, algunes fotografies que he fet aquests dies. 

Sobre les II Trobades d'Innovació Educativa de la Universitat de València

 

Els dies 11, 12 i 13 de juliol de matí van tenir lloc les II Trobades d'Innovació Educativa de la Universitat de València a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació, organitzades per la Unitat d'Innovació Educativa.

Després de la presentació de les II Trobades a càrrec d'Isabel Vázquez Navarro, Vicerectora d’Estudis i Política Lingüística, el Dr. Alejandro Armellini de la Universitat de Leicester va fer la conferència inaugural titulada "Innovació per a l’aprenentatge efectiu en educació superior".


A continuació, es van presentar els diferents projectes d'innovació educativa que es duen a terme a la Universitat de València. Tot seguit en farem esment d'aquells que estan relacionats amb la didàctica de la llengua i la literatura.

Dilluns 11 de juliol a les 12h Juli Hurtado i Francesc Javier Hernàndez de l'Escola de Magisteri van presentar la comunicació "L'aprenentatge del llenguatge audiovisual en la formació dels mestres", en què relataven l'experiència de l'Espai Cinema, que ara compta amb un blog que té com a funció arreplegar els comentaris a les pel·lícules projectades.

Després de la pausa del café, a les 12.50h, Pilar Garcia Vidal i Alícia Martí Climent vam parlar de "Les TIC en la formació lingüística inicial de mestres" dins del projecte que duu a terme el Grup d'Innovació Docent en Interacció Comunicativa i Ensenyament de Llengües (GIDICIEL) del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Facultat de Magisteri "Ausiàs March" de la Universitat de València.

Dimarts 12 de juliol Alexandre Bataller va presentar la comunicació "Les rutes literàries per a futurs docents. València, Burjassot i Xàtiva seguint la poesia de Vicent Andrés Estellés", un recorregut literari a través de la vida i l'obra del poeta en el qual va participar alumnat de Magisteri i també del Màster de Secundària de la Universitat de València. 

Tot seguit, Ramon Rosselló, Jesús Jiménez i Miquel Nicolàs van explicar el projecte d'innovació educativa "Ensenyament/aprenentatge de la llengua catalana oral" que duem a terme un grup de professors del Departament de Filologia Catalana i del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, juntament amb el Servei de Política Lingüística de la Universitat de València.

A les 13h van tenir lloc simultàniament dues comunicacions que pertanyen al grup GIDICIEL, Aranzazu Bea va presentar "La crítica literaria como texto argumentativo" i Montserrat Pérez "Secuencia didáctica para trabajar la exposición oral en la asignatura de Lengua española para maestros".

Finalment, dimecres 13 de juliol Alícia Santolària va presentar la comunicació "Experiències universitàries d'innovació educativa en la formació lingüística inicial de mestres", en què es van explicar els objectius i les activitats realitzades dins del projecte d'innovació educativa dut a terme pel grup GIDICIEL, i després de la pausa va tenir lloc la conferència "Cooperació i aprenentatge en xarxes socials" a càrrec del Dr. Cristóbal Suárez Guerrero de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos y SCOPEO.


Si en voleu saber més, pròximament es publicaran els articles de les diverses comunicacions presentades a les trobades a la revista @tic de la Universitat de València. Us en mantindrem informats.