diumenge, 18 de desembre del 2011

Per una escola valenciana, pública i de qualitat



Prop de 3.000 persones van omplir ahir els carrers de Castelló de la Plana en defensa d'una escola pública en català i de qualitat. La marxa era la culminació de la commemoració del 79è aniversari de les Normes de Castelló, organitzada per la plataforma Castelló per la llengua, que aplega partits, sindicats i entitats culturals.

Entre els integrants a la plataforma Castelló per la llengua hi ha ACPV, la Plataforma per la Llengua, el Bloc, ERPV, EUPV, IPV, Escola Valenciana, l'STEPV, la CGT i el SEPC.

dimarts, 6 de desembre del 2011

Castelló per la llengua


Dissabte 17 de desembre de 2011 a les 18h a La Farola hi haurà una manifestació en commemoració del 70è aniversari de les Normes de Castelló.

Si voleu tenir més informació sobre el tema, podeu consultar el blog de la Plataforma Castelló per la llengua:
http://castelloperlallengua.blogspot.com/

dissabte, 19 de novembre del 2011

Eines per a l'ensenyament lingüís-TIC

Dimecres passat vam tenir la sort de participar a les IV Jornades "Llengua i TIC", organitzades enguany per Escola Valenciana i que se celebren a l'IES Bovalar de Castelló de la Plana els dies 16 i 23 de novembre del 2011. Tot seguit, teniu el programa de les jornades.
Ara us deixem la presentació "Eines TIC per a l'ensenyament lingüís-TIC", realitzada per Pilar Garcia Vidal i Alícia Martí Climent, en què us donem a conéixer l'univers d'eines TIC per a l'ensenyament: recursos electrònics per a l'organització d'idees (mapes conceptuals, núvols de paraules, línies del temps i pòsters) i recursos àudiovisuals per elaborar treballs acadèmics (bans d'imatges i de sons en línia, programari per a l'edició de vídeo, etc.); però, també com compartir documents de text, presentacions i vídeos a la xarxa, així com conéixer espais web per a l'aula (blog. wiki, xarxes socials...). 



Aprofitem també aquesta entrada de blog per convidar-vos a formar part de la nova xarxa social d'Escola Valenciana: http://escolavalenciana.ning.com/.


divendres, 11 de novembre del 2011

Poesia oral improvisada. Bona pràctica!


El projecte Patrimoni cultural: poesia oral improvisada ha rebut el segell de Bones pràctiques de Leer.es.

Aquest projecte agrupa quatre centres de secundària: l'IES L’Om de Picassent, l'IES Torroella de Montgrí (Catalunya), I’extensió de Maella de l’IES de Casp (Aragó) i l’IES Sineu de Mallorca, i compta amb el suport i la subvenció del programa ARCE (per a agrupacions de Centres educatius de distints territoris de l'Estat) del Ministeri d'Educació.

En aquest cas, quatre instituts de secundària (de la Comunitat Valenciana, de Catalunya, d’Aragó i de les Illes Balears) han planificat -durant els cursos 2010-2011 i 2011-2012- la recerca i l’intercanvi d’experiències al voltant de la tradició de la poesia oral improvisada en el context geogràfic i cultural de cada Centre, concretats en quatre encontres en cada institut en l'ordre que s'esmenten en aquesta introducció. 

És el cas també que la llengua catalana fa de vincle d’unió i d’interrelació del projecte, perquè és la llengua pròpia de les comarques on es troben ubicats els instituts, de manera que aquest serveix de retruc per a promoure l’ús de la llengua a través de contactes interterritorials importants entre els joves de tots els centres.


Podeu trobar més informació sobre el projecte a la wiki Poesia oral improvisada i també mirar els vídeos sobre el projecte que s'han fet.


diumenge, 9 d’octubre del 2011

Busquem errades ortogràfiques al carrer


Durant aquest curs l'alumnat de primer curs del Grau de Mestre/a en Educació Infantil i del Grau de Mestre/a en Educació Primària haurà de fotografiar imatges d'errades ortogràfiques que trobe al carrer per comentar-les a classe.

Cada imatge contindrà una o més faltes d'ortografia, morfosintaxi o lèxic que caldrà justificar, això és, fer una explicació raonada de les errades comeses.
 
Abans de començar la recerca, us deixe un vídeo del Polònia en què es tracta aquesta qüestió.

dissabte, 8 d’octubre del 2011

Una llengua que camina

Ara que s'acosta el 9 d'octubre, Diada Nacional del País Valencià, no podem deixar de veure el documental "Una llengua que camina", un treball que mostra l'estat de salut del valencià a partir de la quotidianitat de cinc persones de diferents àmbits socials, professionals i geogràfics, elaborat per Vilaweb i TVC.


dissabte, 1 d’octubre del 2011

Llegir: "Maneras de leer"


Ja fa dies que volia escriure sobre l'encontre Maneras de leer, celebrat a Madrid els dies 20 i 21 de setembre de 2011 i organitzat pels Ministeris d'Educació i de Cultura, però no trobava el temps suficient.

Maneras de leer ha estat una oportunitat única de conéixer bones pràctiques lectores dutes a terme en l'àmbit estatal. Unes experiències que després cadascú pot aplicar al seu àmbit. M'agradaria destacar algunes de les propostes didàctiques a la presentació de les quals vaig poder assistir: "Callejeros literarios", "Disfraza la pizarra digital!", "Poesía eres tú", "Lectores de pantalla", "Taller de Kamishibai", "La Puça. Revista digital multimedia" i "Leemos en pareja".

En conjunt, doncs, un seguit de propostes per fomentar la lectura. Però, a més, cal no oblidar la pàgina Leer.es del Ministeri d'Educació, en la qual podem trobar tot tipus de materials adreçats als estudiants, a les famílies i als docents.

dilluns, 22 d’agost del 2011

Enric Valor, #100anysdevalor


Hui, amb motiu del centenari del seu naixement, retem homenatge a Enric Valor: filòleg, mestre, escriptor... Les xarxes social bullen per recordar la seua figura, per exemple podeu fer-ne un seguiment a Twitter a través de l'etiqueta #100anysdevalor.

Des de la Xarxa Cooperativa d'Experiències TIC per a l'Ensenyament en Valencià Un entre tants i segons recull Vilaweb, es convida la gent a fer servir en l'apunt al bloc una de les imatges creades per Josep Porcar i a enviar un correu amb l'enllaç de la publicació a 1entretants@gmail.com per tal de facilitar-ne la compilació. També podeu avisar al compte de Twitter, @1entretants, o deixar un comentari a l'esdeveniment creat a Facebook.

Bé, hui voldria recordar sobretot dos llibres seus que van marcar la meua infantesa, La flexió verbal i les Rondalles valencianes. El primer, perquè em va ajudar a conjugar bé els verbs i també em va fer descobrir amb goig que la llengua dels meus pares, dels meus iaios, del meu poble, no era tan dolenta com jo em pensava. Tot i que eren pocs els qui tenien l'oportunitat d'estudiar en aquells temps, resulta que el seu llenguatge era pur, net d'influències forasteres. És per això que hui més que mai cal recordar la figura d'Enric Valor i mirar de continuar la seua tasca de la millor manera possible, per exemple mitjançant iniciatives per fer reviure el llenguatge popular com ara #frasedelpoble a Twitter. I, el segon, perquè són històries que atrapen, que fomenten l'hàbit lector i, a més, contribueixen a conéixer els costums del nostre poble i la nostra geografia. Aquesta és la causa fonamental per la qual cada curs mire de llegir alguna rondalla amb els meus alumnes.

dimecres, 3 d’agost del 2011

Errades ortogràfiques al carrer

Durant aquest curs vaig proposar a l'alumnat de primer curs del Grau de Mestre/a en Educació Infantil i del Grau de Mestre/a en Educació Primària que fotografiaren imatges d'errades ortogràfiques que trobaren al carrer per comentar-les a la nostra xarxa social privada.

Aquesta iniciativa m'ha convertit en una fotògrafa de mòbil en mà. Cada vegada que veig alguna errada no puc evitar fotografiar-la per compartir-la, perquè és important prendre consciència de la deixadesa que alguns tenen en matèria lingüística per tal d'evitar-la. A continuació teniu, com a mostra, algunes fotografies que he fet aquests dies. 

Sobre les II Trobades d'Innovació Educativa de la Universitat de València

 

Els dies 11, 12 i 13 de juliol de matí van tenir lloc les II Trobades d'Innovació Educativa de la Universitat de València a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació, organitzades per la Unitat d'Innovació Educativa.

Després de la presentació de les II Trobades a càrrec d'Isabel Vázquez Navarro, Vicerectora d’Estudis i Política Lingüística, el Dr. Alejandro Armellini de la Universitat de Leicester va fer la conferència inaugural titulada "Innovació per a l’aprenentatge efectiu en educació superior".


A continuació, es van presentar els diferents projectes d'innovació educativa que es duen a terme a la Universitat de València. Tot seguit en farem esment d'aquells que estan relacionats amb la didàctica de la llengua i la literatura.

Dilluns 11 de juliol a les 12h Juli Hurtado i Francesc Javier Hernàndez de l'Escola de Magisteri van presentar la comunicació "L'aprenentatge del llenguatge audiovisual en la formació dels mestres", en què relataven l'experiència de l'Espai Cinema, que ara compta amb un blog que té com a funció arreplegar els comentaris a les pel·lícules projectades.

Després de la pausa del café, a les 12.50h, Pilar Garcia Vidal i Alícia Martí Climent vam parlar de "Les TIC en la formació lingüística inicial de mestres" dins del projecte que duu a terme el Grup d'Innovació Docent en Interacció Comunicativa i Ensenyament de Llengües (GIDICIEL) del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Facultat de Magisteri "Ausiàs March" de la Universitat de València.

Dimarts 12 de juliol Alexandre Bataller va presentar la comunicació "Les rutes literàries per a futurs docents. València, Burjassot i Xàtiva seguint la poesia de Vicent Andrés Estellés", un recorregut literari a través de la vida i l'obra del poeta en el qual va participar alumnat de Magisteri i també del Màster de Secundària de la Universitat de València. 

Tot seguit, Ramon Rosselló, Jesús Jiménez i Miquel Nicolàs van explicar el projecte d'innovació educativa "Ensenyament/aprenentatge de la llengua catalana oral" que duem a terme un grup de professors del Departament de Filologia Catalana i del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, juntament amb el Servei de Política Lingüística de la Universitat de València.

A les 13h van tenir lloc simultàniament dues comunicacions que pertanyen al grup GIDICIEL, Aranzazu Bea va presentar "La crítica literaria como texto argumentativo" i Montserrat Pérez "Secuencia didáctica para trabajar la exposición oral en la asignatura de Lengua española para maestros".

Finalment, dimecres 13 de juliol Alícia Santolària va presentar la comunicació "Experiències universitàries d'innovació educativa en la formació lingüística inicial de mestres", en què es van explicar els objectius i les activitats realitzades dins del projecte d'innovació educativa dut a terme pel grup GIDICIEL, i després de la pausa va tenir lloc la conferència "Cooperació i aprenentatge en xarxes socials" a càrrec del Dr. Cristóbal Suárez Guerrero de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos y SCOPEO.


Si en voleu saber més, pròximament es publicaran els articles de les diverses comunicacions presentades a les trobades a la revista @tic de la Universitat de València. Us en mantindrem informats.


dilluns, 4 de juliol del 2011

Eines per a l'ensenyament lingüís-TIC

Dissabte 18 de juny vam tenir el plaer de participar en la jornada ComparTIC 2.0 organitzada per Un entre tants a l'IES Jordi de Sant Jordi (c/Alcalde Gisbert Rico, núm. 24, 46013 - València).

A la taula rodona, TICvallers de la taula rodona o com integrar les TIC a l’aula, vam parlar del projecte "Patrimoni cultural: poesia oral improvisada" dut a terme entre quatre instituts del nostre domini lingüístic i, després, vam fer el taller Eines per a l’ensenyament lingüís-TIC.
Eines per a l'ensenyament lingüísTIC, PGV i AMC

dissabte, 2 de juliol del 2011

II Trobades d'Innovació Educativa


Els dies 11, 12 i 13 de juliol de matí (de 9h a 14h) tindran lloc les II Trobades d'Innovació Educativa de la Universitat de València a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació, organitzades per la Unitat d'Innovació Educativa. Ací podeu consultar el programa.

Dilluns 11 de juliol a les 12.50h, a l'aula S7 de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació, Pilar Garcia Vidal i Alícia Martí Climent presentarem la comunicació "Les TIC en la formació lingüística inicial de mestres" dins del projecte que duu a terme el Grup d'Innovació Docent en Interacció Comunicativa i Ensenyament de Llengües (GIDICIEL) del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Facultat de Magisteri "Ausiàs March" de la Universitat de València.