dissabte, 14 de febrer del 2009

Catalonia, terra de tots


Aquest vídeo facilita a l'alumnat nouvingut estranger el coneixement dels principals trets distintius del país que els acull. Així, les Tres Bessones ens guiaran en un viatge per Catalunya mostrant-nos la toponímia, la gastronomia, la història, etc.

Interculturalitat en la literatura infantil i juvenil


Interculturalitat en la literatura infantil i juvenil. Bibliografia elaborada i comentada pel Seminari de Bibliografia Infantil i Juvenil de l'Associació de Mestres Rosa Sensat.

Conte "El peixet d'or"


Activitat per al desenvolupament de les habilitats orals a l'Educació Infantil proposada per Maria Jacobo Quiles, resultat del I curs del seminari permanent “Desenvolupar l’expressió oral en valencià” (Universitat d’Alacant desembre 2005-abril 2006), impartit pel professor Joaquim Dolz (Universitat de Ginebra).

diumenge, 8 de febrer del 2009

Els blogs, eina didàctica


V Encontre Carles Salvador
Jornada "Els blogs, eina didàctica"
Ahir, 7 de febrer de 2009, va tenir lloc a l'Octubre Centre de Cultura Contemporània de València una jornada didàctica dedicada a les TIC en l'ensenyament, amb la comunicació de Laura Borràs, Doctora en Filologia Romànica i professora de la UOC, titulada "Llegir en l'era digital", i les col·laboracions de molts docents sobre els blogs i les wikis.

Tot seguit, hi teniu uns enllaços amb alguns dels comentaris sobre la jornada celebrada ahir.
També voldria recomanar-vos el llibre de Francesc Balagué i Felipe Zayas titulat Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents, publicat per la UOC.

Val més dedicar les hores de català a l'estudi de l'anglès

Si voleu treballar aquest text de Jesús Tuson de la convocatòria PAU de juny de 2008, no deixeu de consultar:
Prova PAU juny 2008 i Solucionari juny 2008.
El text de les PAU de juny: "Val més dedicar...", de Jesús Tusón
Examen de selectivitat juny 2008
Exàmens de PAU
Comentari de text

divendres, 30 de gener del 2009

Premi Sambori 2009


XI Premi Sambori. Premi escolar de literatura en valencià.
Aquest concurs literari està adreçat a l’alumnat de centres educatius d’Educació Infantil (dels 0 als 6 anys), Primària, Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius.
El concurs és de narrativa, tot i que l’escrit pot anar acompanyat d’il·lustracions.
Les obres han de ser redactades en valencià i de tema lliure, amb una extensió màxima dels treballs de:
-Educació Infantil d’Aula: format lliure, amb una grandària
màxima de 50x65 cm. No eixir-se’n del format de la cartolina
amb dibuixos i annexos de les il·lustracions o treballs de
plàstica. Es poden utilitzar un màxim de 10 cartolines o fulls
si es pensa fer un format de llibre.
-Educació Infantil Individual: 1 pàgina.
-Primer cicle de Primària: 2 pàgines.
-Segon i Tercer cicle de Primària: 3 pàgines.
-Primer i Segon cicle d’ESO: 4 pàgines.
-Batxillerat i Cicles Formatius: 4 pàgines.
Els treballs a ordinador es presentaran amb una lletra Arial en cos 12 o Times New Roman en cos 14.

dimecres, 28 de gener del 2009

Terminologia Oberta TERMCAT


El TERMCAT ofereix la descàrrega de tots els termes normalitzats
http://www.termcat.net/productes/toberta.htm
S'hi actualitza anualment i recull la tasca de normalització terminològica en català duta a terme pel Centre al llarg dels més de vint anys d'història.
Aquesta col·lecció aplega repertoris terminològics d'interès general, procedents de treballs de recerca terminològica duts a terme pel TERMCAT, que es poden baixar lliurement. El format en què es presenten, l’XML, és un llenguatge que permet estructurar les dades segons convingui i exportar-les a qualsevol format. Per a més informació sobre l’XML podeu consultar la pàgina web explicativa del Consorci World Wide Web.

diumenge, 25 de gener del 2009

Com treballar el recurs de la web "Una mà de contes"

Descobrim una mà de contes.
El Ceip Can Parera de Montornès del Vallès ens mostra com treballen el recurs de la web Una mà de contes. Els alumnes de sisè expiquen els tallers i les possibilitats tot treballant cooperativament amb els alumnes de l'Aula d'Acollida.

dissabte, 10 de gener del 2009

Aprendre a llegir, explicar contes i noves famílies

La reportera del programa "Qui els va parir!", Mireia Segú, visita una aula de P5 d'una escola de Terrassa per descobrir com la mestra ensenya a llegir als alumnes. Tot seguit es desplaça fins a una biblioteca de Cerdanyola del Vallès on s'expliquen contes a nens i nenes de mesos.
El plató del programa s'ha tranformat en un racó de lectura, amb coixins, estores i llibres, per on passen alguns pares i mares coneguts pels espectadors. Es tracta de l'actor Fermí Fernàndez; dels periodistes Eloi Vila, d'"El club", i Lídia Heredia, d'"Els matins"; de l'escriptora Empar Moliner i del cantant "El Sevilla", del grup Mojinos Escozíos. Tots parlen dels contes que llegeixen als seus fills i també n'expliquen un. A més, comenten anècdotes relacionades amb el fet de ser pares i mares.
Mireia Segú també acompanya una família a buscar bolets als Montseny. El pare té dos fills d'una parella anterior i un altre amb la parella actual. Tots plegats parlen de com s'organitzen i de com funcionen les relacions familiars.
El membres del Consell de Pares reflexionen sobre com els ha canviat la vida després de tenir fills, sobre quines coses poden millorar com a pares i mares i sobre tot allò que els treu de polleguera.
Al plató també hi ha el psicoterapeuta i escriptor Jorge Bucay, que aborda el fet de ser un bon pare o una bona mare i els canvis que comporta a la vida tenir fills.
Finalment, Lluís Gavaldà parla dels orinals i en porta exemples ben curiosos. També mostra alguns vídeos trobats a internet en què la canalla i els orinals són els protagonistes.
http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=32797&p_niv=2215&p_are=2248

dijous, 8 de gener del 2009

Per una escola plurilingüe


Escola Valenciana, entitat membre de la Plataforma per l’Ensenyament Públic i entre altres qüestions especialitzada en el tractament de les llengües en l’àmbit escolar, ha encetat hui la campanya Per una Escola Plurilingüe, amb l’objectiu de sumar adhesions de consells escolars, ampes, comissions de coordinació pedagògica, sindicats i entitats del món de l’ensenyament. A més, l’entitat cívica recull en la campanya propostes de millora del document presentat per la FEV el mes de desembre i que es faran arribar en l’encontre negociador del proper 19 de gener amb la Conselleria d’Educació.

dimarts, 16 de desembre del 2008

La immersió lingüística

A partir de l’aprovació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV), el 1983, i seguint els preceptes legals indicats en un ampli marc legislatiu, l’administració educativa es proposa portar a terme una educació bilingüe que permeta l’assoliment, per part dels estudiants, de les dues llengües oficials.

La classificació dels programes s’ha fet a partir de tres elements classificadors: atenent al territori, a la llengua base d’aprenentatge, i a la llengua habitual dels alumnes:

·Territori de predomini lingüístic castellà: tractament del valencià com a àrea.

·Territori de predomini lingüístic valencià:

  • Programa d’ensenyament en valencià (PEV).
  • Programa d’immersió lingüística (PIL).
  • Programa d’incorporació progressiva (PIP).
  • Programa d’educació bilingüe enriquit (PEBE).

El Programa d’Immersió lingüística (PIL).

Els centres amb un nombre d’alumnes majoritàriament castellanoparlants, situats en els territoris de predomini lingüístic valencià, podran adoptar el PIL, en el qual, a partir de l’opció voluntària de les famílies i del respecte a la llengua habitual de l’alumnat, aquests, mitjançant una metodologia específica, aconseguiran el domini de les dues llengües oficials i un rendiment òptim en els continguts de la resta de les àrees. El PIL continua, de forma coherent, en ESO com a PEV.

L’alumnat manté i millora la llengua familiar i n’adquireix una altra, el valencià, a través del treball específic basat en un enfocament comunicatiu de les llengües que fomenta la comprensió i l’expressió a partir de situacions viscudes, en les quals la nova llengua s’aprén al mateix temps que s’usa. En tot moment es respecta l’expressió natural i espontània de l’alumnat. L’ús i l’aprenentatge de la llengua s’adapta a les seues capacitats de comprensió.

Per a l’alumnat castellanoparlant el fet d’iniciar l’escolaritat en valencià suposa quasi l’única possibilitat de dominar l’altra llengua oficial que té menor presència social. El Programa d’Immersió Lingüística parteix del respecte a la llengua pròpia de l’alumnat. En classe s’utilitza una metodologia que fomenta la comprensió i l’expressió a partir de situacions viscudes, en les quals la nova llengua s’aprén al mateix temps que s’usa. En tot moment es respecta l’expressió espontània de l’alumnat.

La immersió és possible [vídeo]. Alacant, Diputació d’Alacant.