dimecres, 29 de setembre del 2010

La biblioteca a l'escola

Amb aquesta entrada volem que reflexioneu sobre l'ús de la biblioteca a l'escola. És per això que hem afegit un vídeo de l'Edu3.cat sobre la utilització de la biblioteca a l'aula al CEIP Nabí de Barcelona i algunes referències bibliogràfiques.

Edu3.cat


Bibliografia.
  • FONS ESTEVE, Montserrat (1999): “La biblioteca per ensenyar i aprendre a gaudir del text escrit”, Llegir i escriure per viure. Alfabetització inicial i ús real de la llengua escrita a l’aula. Barcelona: La Galera, p. 267-275.
  • CORREIG, Montserrat (2006): “L’educació literària a l’educació infantil”, Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, núm. 40. Barcelona: Graó.
  • BARÓ, Mónica (2008): “Les biblioteques escolars i la lectura”, Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, núm. 46. Barcelona: Graó.
  • SOLÉ, Sílvia (2003): “Biblioteques escolars. Llegir per aprendre, llegir per gust”, GUIX, núm. 291. Barcelona: Graó.

diumenge, 19 de setembre del 2010

L'educació literària



Entrevista a Emili Teixidor, escriptor i autor de La lectura i la vida, en una edició especial del programa “La nit al dia” dedicat al foment de la lectura coincidint amb La Setmana de TV3.


Els objectius de l'ensenyament de la literatura. (extret d'Ensenyar llengua, ed.Graó)
1. Comprendre una mostra de textos literaris diversos.
2. Aprendre coses a través de la literatura.
3. Contribuir a la socialització i a l’estructuració del món de l’aprenent a partir dels textos literaris.
4. Fomentar el gust per la lectura.
5. Configurar la personalitat literària de l’aprenent.
6. Fomentar l’interés creatiu de l’alumne.

Cicle de conferències sobre la importància de llegir a casa, Escola de pares i mestres per a la lectura, Associació d'Editors del País Valencià, Fira del llibre de València.
D'entre totes les conferències, cal destacar les següents:
Finalment, us enllace un wiki en permanent construcció sobre literatura: Rebost digital.

dimecres, 8 de setembre del 2010

La literatura a Infantil i Primària

Wordle: lite cat

D'ací no res comença el curs acàdèmic 2010/2011, així que ja podeu començar a fer boca amb algunes preguntes relatives als ensenyaments de literatura a l'Educació Infantil i Primària.

Currículum d'Infantil.

El currículum d'Educació Infantil, publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV), núm. 5.734 de 03.04.2008, presenta algunes novetats respecte a l'anterior, com ara el descobriment de les TIC a l'aula, el tractament de preocupacions socials actuals (convivència, resolució pacífica de conflictes...), etc.
Contesta les següents preguntes:
1. Esmenta els blocs en què s’han classificat els continguts de l’àrea “Els llenguatges: comunicació i representació” al primer cicle de l’Educació Infantil. Quins d’aquests estan relacionats amb l’educació literària?
2. Quins són els criteris d’avaluació que fan referència a l’educació literària?
3. En el currículum del segon cicle d’Infantil, els continguts de l’àrea “Els llenguatges: comunicació i representació” s’agrupen al voltant de diversos blocs. Enumera’ls.
4. Quin bloc fa referència a la literatura? Justifica la teua resposta.
5. Assenyala les competències comunes relatives a la literatura en el segon cicle d’Educació Infantil.
6. Quins criteris d’avaluació fan referència a l’educació literària?


Currículum de Primària.

Decret 111/2007, de 20 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix el currículum de l’Educació Primària en la Comunitat Valenciana (DOCV 24/07/2007). Àrea de valencià i castellà: llengua i literatura.

Contesta les següents preguntes:
1. Quins objectius de l’etapa fan referència a l’educació literària?
2. Quines són les àrees de coneixement que s’han de cursar en tots els cicles de primària?
3. En quines àrees de coneixement s’ha de treballar la lectura i la comprensió lectora, així com l’expressió oral i escrita?
4. Quins objectius de l’àrea de Valencià fan referència principalment a l’educació literària?
5. Concreta els blocs en què s’han classificat els continguts de la matèria de Valencià: llengua i literatura.
6. Segons aquests blocs, quan acaba l’ensenyament de la lectura?
7. Quins són els continguts del bloc relatiu a la literatura?

dissabte, 4 de setembre del 2010

Vicent Andrés Estellés














Amb motiu de la celebració de la festa Estellés, iniciativa de l'escriptor valencià Josep Lozano, són molts els blogs que se n'han fet ressò. Podeu veure els participants a la diada d'Estellés al blog "Raons que rimen" de Víctor Pàmies.

Vicent Andrés Estellés a:
-Escriptors.cat: http://www.escriptors.cat/autors/andresv/
-LletrA: http://lletra.uoc.edu/ca/autor/vicent-andres-estelles
-Mallorcaweb.com: http://www.mallorcaweb.com/Mag-Teatre/estelles/index.html
-Vilaweb, "La Festa Estellés, la veu d'un poble": http://www.vilaweb.cat/noticia/3771480/festa-estelles-veu-poble.html

També a Diari de l'escola en commemoració dels deu anys de la seua mort: Vicent Andrés Estellés deu anys després (març 2003).

Us enllace un dels poemes més coneguts de Vicent Andrés Estellés, "Els amants", musicat per Ovidi Montllor.

dilluns, 30 d’agost del 2010

Homenatge a Màrius Torres en el centenari del seu naixement

"La xarxa ret homenatge avui al poeta Màrius Torres". Vilaweb, 30/08/2010.
"Centenari del naixement de Màrius Torres", Raons que rimen, blog de Víctor Pàmies.


La vida i l’obra de Màrius Torres (Lleida, 1910-1942) va estar marcada per una greu malaltia.



Poesies (1947) és una obra intimista i marcada per la pròpia experiència sobre el dolor i la malaltia.

Web especial del centenari: Centenari Màrius Torres Lleida, 1910-2010.




Màrius Torres a:
-Escriptors.cat: http://www.escriptors.cat/autors/torresm/
-LletrA: http://lletra.uoc.edu/ca/autor/marius-torres


Edu3.cat

Màrius Torres, entre l'herba i els núvols.
"Conté el testimoniatge de cinc persones properes al poeta Màrius Torres: els seus germans Víctor i Núria; la seva cosina Helena Perenya; la germana Josefina, de l'antic sanatori de Puig d'Olena, i Margarida Prats, professora de literatura i estudiosa de la seva obra".

Tot seguit, us adjunte un dels millors poemes de Màrius Torres, que a més ha esta musicat per Lluís Llach de forma extraordinària.

CANÇÓ A MAHALTA

Corren les nostres ànimes com dos rius paral·lels.
Fem el mateix camí sota els mateixos cels.
No podem acostar les nostres vides calmes:
entre els dos hi ha una terra de xiprers i de palmes.
En els meandres, grocs de lliris, verds de pau,
sento, com si em seguís, el teu batec suau
i escolto la teva aigua, tremolosa i amiga,
de la font a la mar —la nostra pàtria antiga—.

Març 1937
Torres, Màrius. “Cançó a Mahalta”. Poesies. Barcelona: Ariel, 1977 (pàg. 50).

diumenge, 15 d’agost del 2010

Núvols de paraules

Wordle: terminologia ling.
Wordle és una joguina per a generar "núvols de paraules" a partir d'un text. Els núvols donen més importància a les paraules que apareixen més freqüentment en el text. A més, es poden ajustar els núvols amb diferents fonts, dissenys i combinacions de colors.
La imatge d'aquest post correspon a una prova de l'ús de Wordle aplicada a l'estudi que estic realitzant actualment d'anàlisi de la terminologia utilitzada en l'ensenyament de llengües durant l'etapa d'educació secundària obligatòria.

divendres, 30 de juliol del 2010

Sortir de l'armari lingüístic



















L'oracle és el punt de trobada on Xavier Graset asseu cada tarda quatre tertulians per debatre les qüestions d'actualitat. El programa ha esdevingut un referent en l'espai de la comunicació política, social i cultural del nostre país. Amb la fórmula de tenir un convidat de qualsevol àmbit de la societat compartint taula amb els tertulians del programa, aconsegueix analitzar l'actualitat amb una òptica diferent, i ser una cita radiofònica ineludible per als apassionats de la política.

La tertúlia amb el psicòleg Ferran Suay, coautor del llibre Sortir de l'armari lingüístic.
Graset fa tertúlia amb Suay i també amb la subdirectora de "La Vanguardia", Lola García, i amb els periodistes Vicent Sanchis i Núria Ribó.

Ferran Suay i Gemma Sanginés també promocionen el seu llibre Sortir de l'armari lingüístic a Com Ràdio amb Jordi Duran a través d'aquest enllaç: http://podcast.comradio.com/comradiorad/P_eldia_suaysangines_comradio_280610.mp3

Tot seguit, hi enllace algunes ressenyes sobre el llibre de Ferran Suay (autor també del blog de l'horta estant) i Gemma Sanginés.

Topònims i gentilicis dels territoris de parla catalana

Gràcies a un tweet de lalectora m'assabente que el portal de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) Ésadir, ha creat un mapa interactiu mitjançant el qual podem saber els topònims i gentilicis dels diferents territoris de parla catalana.
Països Catalans: mapa interactiu

dimarts, 20 de juliol del 2010

Lectures TIC per a les vacances


















La competencia digital en el área de Lengua publicat per Octaedro, que s'organitza en quatre blocs: 
  • Tíscar Lara: “Alfabetizar en la cultura digital”, p. 9-38.
  • Felipe Zayas: “Escribir y leer en la Red: nuevas prácticas discursivas”, p. 39-68.
  • Néstor Alonso Arrukero: “Blogs en la escuela. Una introducción al uso didáctico de las bitácoras en primaria”, p. 69-95.
  • Eduardo Larequi: “Propuestas para la integración curricular de las TIC en el área de Lengua Castellana y Literatura”, p. 97-173.


La Conselleria d'Educació de la Generalitat valenciana davant del repte que planteja la utilització de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) presenta el llibre sobre les Bones pràctiques TIC com a suport a les famílies i docents per a la seua utilització en l'àmbit familiar i educatiu.

dilluns, 19 de juliol del 2010

La Plaça del Diamant

La sèrie La plaça del Diamant és una adaptació de la novel·la homònima de l'escriptora catalana Mercè Rodoreda de l'any 1962 i portada a la televisió el 1983. Hi consta de quatre capítols d'una hora aproximadament amb els actors Sílvia Munt 'Colometa', Lluís Homar 'Quimet', Joaquim Cardona, Elisenda Ribas, Marta Molins, Josep Minguell i Alfred Lucchetti, entre d'altres.

Capítol 1- Natàlia coneix a Quimet en un ball a la plaça del Diamant
Capítol 2- Després de la boda i el naixement dels seus fills comencen les preocupacions i els problemes per a la Colometa
Capítol 3- Quimet mor al front i la situació es fa desesperada per a la Colometa
Capítol 4- Antoni, un botiguer veí de la Colometa, la salvarà de les penes de la postguerra

El professorat i l'escola en l'era digital

Professorat del segle XXI per Núria Alart.




Avancem cap a l'escola digital? per Edu21.cat.


Avancem cap a l'escola digital? from Edu 21 on Vimeo.



Edu21: Avancem cap a l'escola digital? from Edu 21 on Vimeo.

"Educar para fabricar ciudadanos"

"Educar para fabricar ciudadanos", programa Redes d'Eduard Punset.

1a part


2a part


3a part

dissabte, 10 de juliol del 2010

Novadors 2010

 Les VII Jornades educatives de l’Associació Novadors sota el títol "Canviant el XIP" han estat una gran experiència, gràcies a la qual hem pogut aprendre i compartir moltes coses.
Ara, dies més tard, hem pogut recordar aquesta grata experiència de la mà d'alguns dels blocs dels ponents i assistents a les jornades.
Moltes gràcies per les vostres cròniques! I moltes gràcies a l'organització d'aquestes jornades! Aquesta ha estat la primera vegada que hi hem assistit i ara esperem amb deler la pròxima convocatòria de Novadors per conéixer noves aplicacions i experiències de l'ús de les noves tecnologies a l'ensenyament.

dijous, 8 de juliol del 2010

Mapa literari català

Espais Escrits. Xarxa del Patrimoni Literari Català presenta el projecte del Mapa literari català 2.0, el web dels espais de la literatura catalana arreu del món, amb la voluntat de dinamitzar el coneixement de la literatura catalana a través de les tecnologies de la informació i la comunicació.

Conté més de mig miler de fragments d’obres literàries, acompanyats d’un important contingut multimèdia, amb fotografies, vídeos i locucions dels textos. També ofereix la possibilitat de recórrer rutes literàries, tant virtuals com practicables.

dissabte, 3 de juliol del 2010

VII Jornades Novadors "Canviant el xip"



















L’Associació Novadors ha organitzat els dies 1 i 2 de juliol de 2010, a l’Escola Politècnica Superior de Gandia, les VII Jornades Novadors amb el lema "Canviant el xip", un fòrum obert de debat i reflexió sobre la integració de les noves tecnologies de la informació i la comunicació a l’educació Infantil, Primària, Secundària i Universitària.

Ací teniu el programa.
"Les xarxes socials com a recurs educatiu", comunicació presentada per Pilar Garcia Vidal i Alícia Martí Climent el dijous 1 de juliol de 2010 a l'Aula Magna.