divendres, 29 d’octubre del 2010

Col·loqui Internacional Llengua i Lingüística Catalanes



La Universitat Paris Ouest Nanterre La Défense celebra el Col·loqui Internacional Llengua i Lingüística Catalanes els dies 4 i 5 de novembre de 2010, un apropament a la llengua catalana en tota la seva multifuncionalitat.

El col·loqui pretén debatre tant l’aspecte de la llengua (en la seva unitat i diversitat) com en el de la lingüística (en totes les seves vessants, de la més formal a la més social). També versarà sobre les formes d’aprenentatge del català, que actualment s’ensenya en 19 universitats franceses.

Organitzat per: Association française de catalanistes, UFR de Langues et cultures Étrangères, Université Paris Ouest Nanterre La Défense. Amb la col·laboració de l’Institut Ramon Llull.

Programa.

dimecres, 27 d’octubre del 2010

Joan Solà



"Joan Solà i el lligam inextricable entre poble, individu i llengua"

"'L'última lliçó', llibre pòstum de Joan Solà".

"Joan Solà: 'Aquí no hi ha pau lingüística'" (entrevista).



"Solà: 'Els diputats teniu la responsabilitat de fer que aquest poble no se senti subordinat'" (intervenció al Parlament).

Joan Solà: "Adéu-siau i gràcies!", publicat en el suplement de cultura del diari Avui el dijous 21 d'octubre de 2010. Ací teniu un fragment: "...estic completament convençut de dues coses: primera, que si una llengua no ens serveix per crear-hi comunicació i bellesa, ¿de què ens serveix?, no té futur; i segona, del lligam inextricable entre poble, individu i llengua: una llengua no pot ser digna i mantenir-se si qui la parla no viu amb dignitat i confiança i si el poble que la té com a patrimoni no és lliure sinó que viu subjugat, com nosaltres, durant segles a un Estat que sempre ens ha sigut hostil."

El lingüista Joan Solà, Premi d'Honor de les Lletres Catalanes.

diumenge, 24 d’octubre del 2010

La terminologia lingüística a l'ensenyament mitjà


Exposició presentada per Alícia Martí Climent a la "II Jornada sobre el valencià" organitzada per l'associació Taula de Filologia Valenciana a la ciutat d'Alzira el 23 d'octubre de 2010.

dissabte, 23 d’octubre del 2010

Balanç de la II Jornada sobre el valencià


Ha finalitzat la «II Jornada sobre el valencià. Pedagogia (llengua i literatura), normativa i ús», organitzada per l'associació Taula de Filologia Valenciana i realitzada al Saló Daurat del Cercle Alzireny (la Gallera) de la ciutat d'Alzira.

Enguany el guanyador del premi Joaquim Garcia Girona (sufragat per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua) ha estat Alexandre Ordaz pel seu treball "Els pronoms febles en l'ensenyament mitjà" i la guanyadora del premi Jordi Valor (sufragat per la Caixa Popular) ha estat Pura Santacreu Berenguer amb "Estudiar llengua amb literatura".

La jornada ha estat intensa i molt profitosa: des de la presentació del llibre de Josep Saborit Vilar, Millorem la pronúncia, fins a la intervenció d'Albert Pla Nualart, autor del llibre Això del català, passant per una llarga llista d'exposicions, d'entre les quals ens agradaria destacar la intervenció de Diego Gómez (Escola Valenciana) sobre l’oficina dels drets lingüístics de l’Escola Valenciana i la d'Immaculada Cerdà (tècnic lingüístic de la Diputació de València) sobre aprendre llengua amb les TIC.

dilluns, 18 d’octubre del 2010

Programa de la II Jornada sobre el valencià

II Jornada sobre el valencià. Pedagogia (llengua i literatura), ús social i normativa
Organitzada per l’associació Taula de Filologia Valenciana

Saló Daurat del Cercle Alzireny (la Gallera)
Carrer de les Escoles Pies (enfront de la Casa de la Cultura, al costat de la Plaça Major)
Alzira, 23 d’octubre del 2010


9,30-10h: Recepció dels assistents. Inscripció al dinar.

10h: Inauguració de l’acte i lliurament dels premis. Intervindran: un representant de Taula, l’alcaldessa i el regidor de cultura de l’ajuntament d’Alzira, i un representat de les entitats que subvencionen els premis de Joaquim Garcia Girona (l’Acadèmia valenciana de la Llengua) i Jordi Valor (la Caixa Popular).

11h: Exposicions. Grup primer. President: Josep À. Mas (Universitat Politècnica de València):
• Gómez, Diego (Escola Valenciana): L’oficina dels drets lingüístics de l’Escola Valenciana.
• González, Carla (Universitat Autònoma de Barcelona): Internet: una oportunitat per a les llengües minoritzades. El valencià en els mitjans de comunicació en línia.
• Llorca, Germà (Universitat de València): La comunicació digital d’àmbit comarcal en valencià.

12h: Exposicions. Grup segon. President: Manuel Sifre (Universitat Jaume I):
• Acadèmia Valenciana de la Llengua: presentació del llibre de Josep Saborit Millorem la pronúncia. A càrrec d’Àngel Calpe.
• Leonardo Giménez, J. (tècnic lingüístic de l’ajuntament d’Alzira): Verinosa normativa. Els estàndards autònoms i Albert Pla Nualart.
• Moreno Giménez, Vicent (doctor en comunicació audiovisual): Una manera nova de crear consciència valenciana.
• Pla Nualart, Albert (corrector del periòdic Avui): L'estàndard únic sense unitat política o el carro davant dels bous.

13h: Exposicions. Grup tercer. President: Artur Ahuir (Acadèmia Valenciana de la Llengua):
• Casado, Enric-Miquel (mestre): D'un "ensayo" a un "Assaig fet en regla". ¿Corregir a Josep Bernat i Baldoví?
• Gonçal López-Pampló (Universitat de València): La poesia de Carles Salvador en l’ensenyament mitjà.
• Martínez Vargas, Jesús (IES Andreu Sempere. Alcoi; Universitat d’Alacant) i Rosa Ana Valls Campillo (CP Miguel Hernández, Alcoi): Experiència de disseny i aplicació d’una unitat temàtica TILC sobre músiques del món en secundària.

14h: Dinar.

16,30h: Assemblea dels membres de Taula de Filologia Valenciana.

17h: Exposicions. Grup quart. Honorat Resurrección Ros (professor d’institut jubilat):
• Alonso, Mary (Universidad Abierta Interamericana, Buenos Aires): Entidades valencianas y catalanas en Buenos Aires.
• Cerdà, Immaculada (tècnic lingüístic de la Diputació de València): Aprendre llengua amb les TIC: Web 2.0 i aprenentatge compartit.
• Saragossà, Abelard (Universitat de València): Mas (2008): Aportacions sociològiques, lingüístiques i polítiques.

18h: Exposicions. Grup cinqué. Ximo López (Universitat de València):
• Martí, Alícia (professora d’institut i de l’Escola de Magisteri de València): La terminologia lingüística en l’ensenyament mitjà.
• Ordaz, Alexandre (professor d’institut): Els pronoms febles en l’ensenyament mitjà.
• Rubio Reverter, Antoni (llicenciat en periodisme i en filologia catalana; opinador en L’informatiu): Les preposicions per i per a. Com definir una paraula.
• Santacreu Berenguer, Pura (IES Rei En Jaume, Alzira): Estudiar llengua amb literatura.

diumenge, 17 d’octubre del 2010

II Jornada sobre el valencià


Taula de Filologia Valenciana organitza dissabte 23 d'octubre la "II Jornada sobre el valencià. Pedagogia (llengua i literatura), normativa i ús" al Saló Daurat del Cercle Alzireny (la Gallera), situat al carrer de les Escoles Pies (enfront de la Casa de la Cultura, al costat de la Plaça Major) de la ciutat d'Alzira.
Pot assistir a la Jornada qualsevol persona que tinga interés pels temes tractats.
Més endavant, quan es publique el programa, us n'informaré. Ara només us puc dir que faré una exposició a les 18h sobre "La terminologia lingüística en l’ensenyament mitjà", el treball d'investigació lingüística que realitze actualment.

dijous, 30 de setembre del 2010

La festa pel valencià


VINE A LA FESTA PEL VALENCIÀ  -  9 d'octubre de 2010


La primavera del 1986 es feren les primeres Trobades d'Escoles en Valencià. Des d'aleshores, cada any les festes anuals per la llengua s'han succeït i s'han estés, des d'unes poques comarques inicials, fins a tot el País Valencià. Enguany, doncs, estem celebrant la 25a edició de les primeres Trobades, els actes lúdics i reivindicatius d'estima per la llengua més arrelats a la societat valenciana, que reuneixen les persones que estimem, que parlem i sentim, que llegim i escrivim, que aprenem i transmetem la nostra llengua.

Vora 220.000 pares, mares, alumnes, mestresi professors que feu possible les Trobades comarcals. Les celebracions dels 25 anys de Trobades començaren el passat febrer a la Nit d'Escola Valenciana i tingueren el seu punt àlgid de març a juny amb les 21 Festes per la Llengua que van vestir amb el lema "Tu tens la clau" el nostre territori de sud a nord. Ara volem tancar aquesta celebració tan significativa el dia més simbòlic per als valencians i valencianes, el 9 d'Octubre.

Els protagonistes d'aquest homenatge a l'activisme cívic sou vosaltres. Per aquest motiu volem comptar amb la vostra participació per fer d'aquesta festa un esdeveniment únic. És per això que volem recuperar l'esperit de col·lectivitat que es va aconseguir l'any 1995, quan es va fer el mural Estimem la nostra llengua, creat per Xavier Mariscal.

La festa col·lectiva de l'ensenyament en valencià torna a la ciutat de València per demostrar en la capital del País que existeix la diversitat i la força comarcal, una manera de treballar en xarxa de forma descentralitzada i alhora amb un pont de treball en comú: l'ensenyament en valencià. Volem que a València es visualitze el treball de les comarques a través dels tallers que heu organitzat amb il·lusió i esforç a la Trobada 2010 de la vostra comarca, a través de la vostra presència i sobretot volem agrair-vos el bon quefer diari com a centre educatiu des d'aquesta entitat que es vostra i a la qual li doneu vida vosaltres: Escola Valenciana.

Tallers per a xiquets i xiquetes de totes les comarques valencianes, actuacions a l'escenari, una Fira d'Entitas i la vivesa de l'escultura "La clau que obri tots els panys", creada per a l'ocasió pel prestigiós artista de renom internacional Manuel Boix, faran d'aquesta festa pel valencià la vostra festa. A la nit el grup de música en valencià de referència, Obrint Pas, tancarà els actes amb un concert molt especial de celebració.

Tots i totes tenim una cita a València: 9 d'octubre.

Consulteu el programa d'activitats.

dimecres, 29 de setembre del 2010

La biblioteca a l'escola

Amb aquesta entrada volem que reflexioneu sobre l'ús de la biblioteca a l'escola. És per això que hem afegit un vídeo de l'Edu3.cat sobre la utilització de la biblioteca a l'aula al CEIP Nabí de Barcelona i algunes referències bibliogràfiques.

Edu3.cat


Bibliografia.
  • FONS ESTEVE, Montserrat (1999): “La biblioteca per ensenyar i aprendre a gaudir del text escrit”, Llegir i escriure per viure. Alfabetització inicial i ús real de la llengua escrita a l’aula. Barcelona: La Galera, p. 267-275.
  • CORREIG, Montserrat (2006): “L’educació literària a l’educació infantil”, Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, núm. 40. Barcelona: Graó.
  • BARÓ, Mónica (2008): “Les biblioteques escolars i la lectura”, Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, núm. 46. Barcelona: Graó.
  • SOLÉ, Sílvia (2003): “Biblioteques escolars. Llegir per aprendre, llegir per gust”, GUIX, núm. 291. Barcelona: Graó.

diumenge, 19 de setembre del 2010

L'educació literària



Entrevista a Emili Teixidor, escriptor i autor de La lectura i la vida, en una edició especial del programa “La nit al dia” dedicat al foment de la lectura coincidint amb La Setmana de TV3.


Els objectius de l'ensenyament de la literatura. (extret d'Ensenyar llengua, ed.Graó)
1. Comprendre una mostra de textos literaris diversos.
2. Aprendre coses a través de la literatura.
3. Contribuir a la socialització i a l’estructuració del món de l’aprenent a partir dels textos literaris.
4. Fomentar el gust per la lectura.
5. Configurar la personalitat literària de l’aprenent.
6. Fomentar l’interés creatiu de l’alumne.

Cicle de conferències sobre la importància de llegir a casa, Escola de pares i mestres per a la lectura, Associació d'Editors del País Valencià, Fira del llibre de València.
D'entre totes les conferències, cal destacar les següents:
Finalment, us enllace un wiki en permanent construcció sobre literatura: Rebost digital.

dimecres, 8 de setembre del 2010

La literatura a Infantil i Primària

Wordle: lite cat

D'ací no res comença el curs acàdèmic 2010/2011, així que ja podeu començar a fer boca amb algunes preguntes relatives als ensenyaments de literatura a l'Educació Infantil i Primària.

Currículum d'Infantil.

El currículum d'Educació Infantil, publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV), núm. 5.734 de 03.04.2008, presenta algunes novetats respecte a l'anterior, com ara el descobriment de les TIC a l'aula, el tractament de preocupacions socials actuals (convivència, resolució pacífica de conflictes...), etc.
Contesta les següents preguntes:
1. Esmenta els blocs en què s’han classificat els continguts de l’àrea “Els llenguatges: comunicació i representació” al primer cicle de l’Educació Infantil. Quins d’aquests estan relacionats amb l’educació literària?
2. Quins són els criteris d’avaluació que fan referència a l’educació literària?
3. En el currículum del segon cicle d’Infantil, els continguts de l’àrea “Els llenguatges: comunicació i representació” s’agrupen al voltant de diversos blocs. Enumera’ls.
4. Quin bloc fa referència a la literatura? Justifica la teua resposta.
5. Assenyala les competències comunes relatives a la literatura en el segon cicle d’Educació Infantil.
6. Quins criteris d’avaluació fan referència a l’educació literària?


Currículum de Primària.

Decret 111/2007, de 20 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix el currículum de l’Educació Primària en la Comunitat Valenciana (DOCV 24/07/2007). Àrea de valencià i castellà: llengua i literatura.

Contesta les següents preguntes:
1. Quins objectius de l’etapa fan referència a l’educació literària?
2. Quines són les àrees de coneixement que s’han de cursar en tots els cicles de primària?
3. En quines àrees de coneixement s’ha de treballar la lectura i la comprensió lectora, així com l’expressió oral i escrita?
4. Quins objectius de l’àrea de Valencià fan referència principalment a l’educació literària?
5. Concreta els blocs en què s’han classificat els continguts de la matèria de Valencià: llengua i literatura.
6. Segons aquests blocs, quan acaba l’ensenyament de la lectura?
7. Quins són els continguts del bloc relatiu a la literatura?

dissabte, 4 de setembre del 2010

Vicent Andrés Estellés














Amb motiu de la celebració de la festa Estellés, iniciativa de l'escriptor valencià Josep Lozano, són molts els blogs que se n'han fet ressò. Podeu veure els participants a la diada d'Estellés al blog "Raons que rimen" de Víctor Pàmies.

Vicent Andrés Estellés a:
-Escriptors.cat: http://www.escriptors.cat/autors/andresv/
-LletrA: http://lletra.uoc.edu/ca/autor/vicent-andres-estelles
-Mallorcaweb.com: http://www.mallorcaweb.com/Mag-Teatre/estelles/index.html
-Vilaweb, "La Festa Estellés, la veu d'un poble": http://www.vilaweb.cat/noticia/3771480/festa-estelles-veu-poble.html

També a Diari de l'escola en commemoració dels deu anys de la seua mort: Vicent Andrés Estellés deu anys després (març 2003).

Us enllace un dels poemes més coneguts de Vicent Andrés Estellés, "Els amants", musicat per Ovidi Montllor.

dilluns, 30 d’agost del 2010

Homenatge a Màrius Torres en el centenari del seu naixement

"La xarxa ret homenatge avui al poeta Màrius Torres". Vilaweb, 30/08/2010.
"Centenari del naixement de Màrius Torres", Raons que rimen, blog de Víctor Pàmies.


La vida i l’obra de Màrius Torres (Lleida, 1910-1942) va estar marcada per una greu malaltia.



Poesies (1947) és una obra intimista i marcada per la pròpia experiència sobre el dolor i la malaltia.

Web especial del centenari: Centenari Màrius Torres Lleida, 1910-2010.




Màrius Torres a:
-Escriptors.cat: http://www.escriptors.cat/autors/torresm/
-LletrA: http://lletra.uoc.edu/ca/autor/marius-torres


Edu3.cat

Màrius Torres, entre l'herba i els núvols.
"Conté el testimoniatge de cinc persones properes al poeta Màrius Torres: els seus germans Víctor i Núria; la seva cosina Helena Perenya; la germana Josefina, de l'antic sanatori de Puig d'Olena, i Margarida Prats, professora de literatura i estudiosa de la seva obra".

Tot seguit, us adjunte un dels millors poemes de Màrius Torres, que a més ha esta musicat per Lluís Llach de forma extraordinària.

CANÇÓ A MAHALTA

Corren les nostres ànimes com dos rius paral·lels.
Fem el mateix camí sota els mateixos cels.
No podem acostar les nostres vides calmes:
entre els dos hi ha una terra de xiprers i de palmes.
En els meandres, grocs de lliris, verds de pau,
sento, com si em seguís, el teu batec suau
i escolto la teva aigua, tremolosa i amiga,
de la font a la mar —la nostra pàtria antiga—.

Març 1937
Torres, Màrius. “Cançó a Mahalta”. Poesies. Barcelona: Ariel, 1977 (pàg. 50).

diumenge, 15 d’agost del 2010

Núvols de paraules

Wordle: terminologia ling.
Wordle és una joguina per a generar "núvols de paraules" a partir d'un text. Els núvols donen més importància a les paraules que apareixen més freqüentment en el text. A més, es poden ajustar els núvols amb diferents fonts, dissenys i combinacions de colors.
La imatge d'aquest post correspon a una prova de l'ús de Wordle aplicada a l'estudi que estic realitzant actualment d'anàlisi de la terminologia utilitzada en l'ensenyament de llengües durant l'etapa d'educació secundària obligatòria.

divendres, 30 de juliol del 2010

Sortir de l'armari lingüístic



















L'oracle és el punt de trobada on Xavier Graset asseu cada tarda quatre tertulians per debatre les qüestions d'actualitat. El programa ha esdevingut un referent en l'espai de la comunicació política, social i cultural del nostre país. Amb la fórmula de tenir un convidat de qualsevol àmbit de la societat compartint taula amb els tertulians del programa, aconsegueix analitzar l'actualitat amb una òptica diferent, i ser una cita radiofònica ineludible per als apassionats de la política.

La tertúlia amb el psicòleg Ferran Suay, coautor del llibre Sortir de l'armari lingüístic.
Graset fa tertúlia amb Suay i també amb la subdirectora de "La Vanguardia", Lola García, i amb els periodistes Vicent Sanchis i Núria Ribó.

Ferran Suay i Gemma Sanginés també promocionen el seu llibre Sortir de l'armari lingüístic a Com Ràdio amb Jordi Duran a través d'aquest enllaç: http://podcast.comradio.com/comradiorad/P_eldia_suaysangines_comradio_280610.mp3

Tot seguit, hi enllace algunes ressenyes sobre el llibre de Ferran Suay (autor també del blog de l'horta estant) i Gemma Sanginés.