dimecres, 26 de maig del 2010

Alexandria



Alexandria. Biblioteca de recursos digitals per a l'aula de l'XTEC (en proves).
És una biblioteca de recursos desenvolupada pel Departament d’Educació que permet pujar alguns tipus de materials educatius digitals, com ara cursos Moodle, per facilitar la posterior localització i intercanvi. L’accés als recursos d’aquesta biblioteca és obert i, per tant, qualsevol pot visualitzar-los i descarregar-los. Ara bé, per valorar els materials existents o bé, fins i tot, per compartir recursos nous és necessari disposar de nom d’usuari/ària i contrasenya de la XTEC.

diumenge, 16 de maig del 2010

Topobiografies de l'exili català

Topobiografies de l'exili català de LletrA (la literatura catalana a Internet) és una eina col·laborativa al servei de la difusió i del coneixement de la nostra història i cultura contemporànies, que integra diverses aplicacions web en un nou entorn (un mashup de Google Maps, Google Earth, Google Translator, Youtube, etc).

Relacionat amb aquesta iniciativa, hi trobem Veus de l'exili de Catalunya ràdio. Aquest és un programa que vol explicar la diàspora de desenes de milers de catalans dispersats per tot el món arran de la Guerra Civil. Periodistes i historiadors els han seguit els passos per recuperar el testimoni de l'exili. Més de cent veus en una producció de 35 capítols en què es reflecteixen mostres representatives de la cultura, la política i la vida de catalans a tot el món: cartes, poemes, documents... Tot plegat per intentar trobar l'ànima de la cultura i l'activitat política catalanes durant els anys més durs del franquisme.

Algun enllaços interessants:

2010: any Joan Maragall

Alguns enllaços per treballar la figura de Joan Maragall (1860 – 1911), un dels màxims representants del Modernisme:

Vídeos Edu3.cat:

Joan Maragall
Vida i obra de Joan Maragall, poeta modernista i a la vegada home de pensament independent. Personalitat rica en matisos, romàntic i burgès, propagador d'autors i idees que circulaven per l'Europa del moment. Per a Maragall la poesia no era una activitat més d'entre les que desplegava el seu temperament inquiet. La poesia omplia tota la seva vida.

Joan Maragall: pròxima estació...Maragall
Néts i besnéts de l'extensa família del poeta Joan Maragall expliquen quina significació té per a ells, i per a Catalunya, un avi que no van conèixer.

El modernisme

dissabte, 15 de maig del 2010

4cats

4cats de Llull TV és una sèrie de 20 vídeos adreçada a estudiants de català fora del domini lingüístic, en què a partir de situacions comunicatives es vol aconseguir l'aprenentatge del català. A més, s'ofereixen alguns apunts gramaticals. Cal destacar també la contextualització lingüística i social; de fet, aquest projecte intenta representar les principals variants dialectals de la nostra llengua i una parla col·loquial que conté força expressions de l'argot juvenil.

Adreces d'interés:
Institut Ramon Llull
Fundació Ramon Llull
LlullTV

dimarts, 11 de maig del 2010

Subtitulació o doblatge?

Vilaweb TV ens ofereix un vídeo titulat "A Finlàndia ho subtitulem tot", en què representants dels governs d'Estònia, de Finlàndia i del Quebec dedicats a la indústria cinematogràfica expliquen a Barcelona les polítiques de doblatge i subtitulat de films estrangers als seus països.

"Representants dels governs de Finlàndia i el Quebec constaten la discriminació del català al cinema", Vilaweb, 11/05/2010.

També podeu veure el següent vídeo de Vilaweb TV en què es repassa l'estat de la qüestió a Europa.

A la majoria de països de la Unió Europea els films estrangers es subtitulen al cinema. Tan sols als estats espanyol i francès, a Alemanya i a Itàlia hi ha tradició de doblar els films.


diumenge, 9 de maig del 2010

Miquel Siguan










Miquel Siguan, expert en psicolingüística i defensor de la immersió i del bilingüisme, ens va deixar ahir, 8 de maig de 2010. Li hem d'agrair, entre d'altres, el model d'immersió lingüística, exportat del Quebec, que s'aplica al sistema escolar català.

Si en voleu saber més, podeu visitar el seu blog titulat Mirador, la següent pàgina web o llegir les seues publicacions.

"Es mor a noranta-dos anys el psicolingüista Miquel Siguan", Vilaweb 9/05/2010.
"Adéu al psicòleg de la llengua". Mor als 92 anys el psicolingüista Miquel Siguan, defensor tant de la immersió com del bilingüisme, Avui 9/05/2010.

dissabte, 8 de maig del 2010

Vale a pena ficar de olho nesse blog










He rebut la distinció Vale a pena ficar de olho nesse blog de part de Vent d Cabylia, el blog de Vicent Baydal. Moltíssimes gràcies!
Seguiré les normes del premi i recomanaré 10 blogs més. 
  • La paraula vola d'Antoni de la Torre, professor de llengua a l'IES "Joanot Martorell" de València. Didàctica de la llengua i la literatura catalanes a través de les TIC.
  • Aprendre llengua d'Enric Serra i Casals, professor associat al Departament de Filologia Catalana de la UAB.
  • Català llengua estrangera. Per conéixer novetats en l'àmbit dels estudis de català per a estrangers i les TIC.
  • Català llengua estrangera i les TIC d'Èric Viladrich i Castellanas. Propostes didàctiques per a l'ús de les TIC en l'ensenyament del català com a llengua estrangera.
  • El blog de Gabriel Bibiloni. Llengua catalana, sociolingüística i onomàstica, entre d'altres.
  • Recursos de català de Toni Teruel. Aquest bloc vol posar a l'abast els esforços dispersos en la xarxa en llengua catalana, per fer més funcionals les possibilitats educatives i culturals que ofereixen les noves tecnologies de la informació i de la comunicació.
  • Llima. Valencià: llengua i imatge, de Francesc J. López. Adreçat als alumnes d'ESO i de Batxillerat, especialment als de l'assignatura de Valencià: llengua i imatge i Valencià: llengua i literatura de segon de batxillerat.
  • Bloc de blocs. Tecnologia i educació.
  • El Llibreter. Sobre lectures diverses.
  • Bloc al forn de Queti, "la cuinetes". Cuina, cultura i vida.
Si voleu seguir les regles del joc heu de publicar el segell fent esment al bloguer que us ha donat el premi, premiar 10 blogs més posant els seus enllaços i demanar-los que continuen la cadena. 

Filologia catalana a les oposicions docents












"El govern valencià reconeix la Filologia Catalana per acreditar el coneixement del valencià", 3cat24.cat, 6/05/2010.

Després de 16 anys i 28 sentències, la Conselleria d'Educació de la Generalitat valenciana permetrà que es puga acreditar el coneixement del valencià mitjançant la llicenciatura de Filologia Catalana. Així, es desprén de la convocatòria d'oposicions de professors de Secundària d'enguany, concretament de l'annex X en què s'hi esmenten les "titulacions que eximeixen de les proves de coneixements dels idiomes oficials de la Comunitat Valenciana".
Però, la Conselleria ha evitat esmentar aquesta titulació en l'ordre de la convocatòria, tot i que s'ha referit a un decret que estableix l'oficialitat de la Filologia Catalana, el Reial Decret 1954/1994 de 30 de setembre. Tot i això, en cap cas s'anomena el català com a equivalent del valencià.

dissabte, 1 de maig del 2010

Baròmetre de l'ús del català a Internet, abril 2010




Baròmetre de l'ús del català a Internet. Estudi sobre la utilització del català a les webs d'empreses i organitzacions. Per WICCAC (Webmàsters Independents en Català, de Cultura i d'Àmbits Cívics).

Resum de situació a 25 d'abril del 2010. Dades destacades:

  • El percentatge global d'ús del català és del 59,17% (mitjà), 0,04 punts percentuals superior al del mes anterior (59,13%).
  • Hi ha 11 dels 35 sectors analitzats a l'estudi que tenen un percentatge d'ús del català inferior al 50%. N'hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 4 inferior al 30% (molt baix).
A més a més, cal tenir en compte que, mentre el català és llengua oficial del nou sistema operatiu de l'iPhone, l'iPad i l'iPod Touch d'Apple, Barceló Viajes diu que no utilitza el català a la seva pàgina web perquè, segons la Constitució espanyola, tothom ha de conèixer el castellà. En aquest sentit, si us interessa, podeu llegir la resposta de Barceló Viajes a la queixa de WICCAC per l'absència del català a la seva pàgina web.

dijous, 29 d’abril del 2010

Literatura 2n Batxillerat


El departament de Valencià de l'Institut Jaume I de Borriana, encapçalat per Josep Palomero, ha publicat al seu web els temes de literatura de l'assignatura de valencià de 2n de batxillerat per a la prova d'accés a la universitat. Una feinada desinteressada que cal agrair-los enormement.

dimecres, 28 d’abril del 2010

El català a la xarxa

IV Trobada Universitària.
26, 27 i 28 d'abril del 2010, a la Universitat de València.

Jornades sobre 'Reptes de futur del valencià: els mitjans digitals de comunicació'.
Organitzen: ACV Tirant lo Blanc i Escola Valenciana.
Col·laboren: CADE i Servei de Política Lingüística de la Universitat de València.















Aquesta vesprada hem pogut gaudir d'una jornada sobre l'ús del català a la xarxa. D'entrada, una conferència de Rafa Garrido, "periodista multimèdia" en paraules d'Ester Pinter, presentadora de la intervenció. Aquest periodista de l'Agència Catalana de Notícies ha parlat de les característiques que, al seu parer, tot mitjà de comunicació digital hauria de tenir, com ara rigor, credibilitat, interacció amb el lector i un bon tractament de la informació. Segons el conferenciant, l'usuari prioritza la qualitat del producte sobre la llengua vehicular. En aquest sentit, d'acord amb les dades del baròmetre de la comunicació i la cultura de la FUNDACC, el 93% de l'audiència té com a llengua de consum en Internet el castellà enfront del 47,4% que tenen el català, la qual cosa implica alhora que aproximadament la meitat de la població consumeix una o altra llengua indistintament.

Tot seguit, ha tingut lloc un col·loqui que tenia com a títol "Un model de llengua per a Internet", moderat per Nathalie Torres i en el qual han participat Robert Escolano, tècni lingüístic de la Universitat d'Alacant, i Miquel Nicolàs, professor del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de València.

Robert Escolano, com a promotor de Softvalencià, ha explicat que es tracta d'una iniciativa dels membres valencians de Softcatalà i d'Escola Valenciana per tal de promoure l'ús del programari en valencià. A més, ha afegit que Softvalencià té el reconeixement dels serveis lingüístics de les universitats públiques valencianes i de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua. També ha fet referència a alguns dels criteris que han utilitzat per a fer localitzacions en valencià del programari i que es pot consultar a través del web (proposta lingüística).

A continuació, Miquel Nicolàs ha plantejat que el problema de fons del model de llengua i la denominació no és altre que la càrrega ideològica dels morfemes, en clara al·lusió al treball de Josep À. Mas titulat El morfema ideològic (Onada edicions, 2008). Així mateix, ha fet un repàs de l'evolució dels mitjans de comunicació des de l'aparició del llibre fins arribar al web 2.0, passant per la premsa, la ràdio i la televisió. Finalment, ha destacat que la pèrdua d'exigència lingüística actual coincideix amb el desinterés creixent per la història.

Comptat i debatut, aquest dimecres de primavera, i també de futbol, hem pogut compartir, gairebé en família les impressions que la xarxa genera pel que fa a l'ús de la nostra llengua. Així, doncs, si bé és cert que la qualitat lingüística ha disminuït, també és evident que s'escriu molt més. Per tant, la tasca dels docents haurà de ser necessàriament la d'orientar en la utilització del model lingüístic adequat en cada context comunicatiu d'acord amb la finalitat proposada.

No puc acabar aquest post sobre la jornada de hui sense fer esment del codi ISO 639 de codificació de les llengües, ja que en el nostre cas ca o cat fa referència a català-valencià, mentre que el Lliurex instal·lat a molts centres valencians té com a llengua de codificació ucb, unes lletres que no remeten a cap llengua existent, però que eviten marcar l'opció català-valencià. Un darrer apunt molt significatiu i que jo personalment desconeixia.

dimarts, 27 d’abril del 2010

Rebost dels videojocs en català

Notícia: Es presenta el Rebost de videojocs en català









Softcatalà i la Federació d'Organitzacions per la Llengua Catalana (FOLC) enceten una iniciativa per a promoure els videojocs en català: el Rebost dels videojocs en català, un catàleg de jocs en línia i d'escriptori. Aquest Rebost pretén ser una eina col·laborativa on es puguen afegir nous programes i també avisar si la versió del programa ha canviat i permet jugar en català.

divendres, 23 d’abril del 2010

"Coneguem-nos"

Edu3.cat

Tot i que, segons sembla, cada vegada arriben menys alumnes nouvinguts al nostre territori, és molt important la integració d'aquest col·lectiu al sistema educatiu i a l'entorn social. En aquest sentit, el programa televisiu "Tot un món" explica com funciona "Coneguem-nos", una iniciativa que s'ha dut a terme a l'Alt Penedès i que posa en contacte persones grans de la comarca amb joves nouvinguts. Aquest programa intenta ser un punt de trobada per tal de millorar la relació entre cultures i generacions diferents.